Hypnotherapie & Counselling

Omgeving Leiden en Utrecht

Mindfulness lijkt trendy en dat is het ook. Maar dat is het niet voor niks, dat leg ik later uit. Ik spreek de hoop uit dat het steeds meer toegepast zal worden in de westerse wereld. Zodat het deel uit gaat maken van het dagelijkse leven.

Mindfulness is geen therapievorm maar een aandachtstraining. Aandacht krijg je niet door te ‘doen’ maar door ‘te zijn’.

Ik geef naast gesprekken en hypnotherapie ook oefeningen mee aan mijn cliënten ter ondersteuning van de sessies. De oefeningen zullen aangepast worden aan de individuele behoeften en mogelijkheden van de cliënt.

Grondlegger

De Amerikaanse Jon Kabat- Zinn is wetenschapper, schrijver en meditatieleraar. Hij heeft het Center for Mindfulness in Medicine, Health Care, and Society opgericht en de Stress Reduction Clinic. Hij heeft Minfulness losgemaakt van de traditie (Boeddhisme) en voor iedereen toegankelijk gemaakt.

In een artikel op de site Psychologiemagazine.nl staat: ‘De training is in 1979 bij wijze van experiment opgezet door Jon Kabat-Zinn, als microbioloog verbonden aan het academisch ziekenhuis van Massachusetts. Hij wilde iets doen voor uitbehandelde patiënten. Kabat-Zinn, die zelf mediteerde, had het vermoeden dat aandachtsgerichte meditatie hen zou kunnen helpen om meer grip te krijgen op hun pijn, hun verdriet daarover, en hun zorgen voor de toekomst.

En het werkte. De resultaten van zijn ‘Mindfulness Based Stress Reduction’-programma (mbsr) waren verrassend: de fysieke klachten van de patiënten namen af en ook geestelijk voelden ze zich een stuk beter. Het programma werd vervolgens standaard ingevoerd in het ziekenhuis. Inmiddels hebben zo’n dertienduizend mensen met de meest uiteenlopende klachten de training gevolgd.’

Wetenschappelijk bewezen

De resultaten zijn zeer positief te noemen en wetenschappelijk bewezen. Lichaam en geest zijn met elkaar verbonden; bewegingen beïnvloeden de geest en gedachten beïnvloeden het lichaam.

Zo worden er goede resultaten geboekt bij: depressies, stress, burnout,piekeren, problemen bij kinderen, angststoornissen, eetstoornissen, chronische pijn, hartklachten, maagdarmproblemen, slaapproblemen, etc. En is bekend dat die effecten ook op de lange termijn aanhouden. Ook bij mensen zonder klachten verbetert Mindfulness de kwaliteit van leven aanzienlijk.

Zeven factoren

Leven met aandacht betekent de dingen waarnemen zoals ze zijn. Wanneer we open aandacht ontwikkelen zijn de volgende factoren van belang:

  1. Niet oordelen
  2. Geduld
  3. Frisse blik
  4. Vertrouwen
  5. Niet streven
  6. Acceptatie
  7. Loslaten

Naast deze factoren bestaat de training uit oefeningen zoals:

  1. De bodyscan
  2. De 3-minuten ademruimte
  3. Diverse meditaties: zit- en loopmeditaties
  4. Het bijhouden van een logboek
  5. Yogaoefeningen

Deze groepstraining wordt in Nederland op diverse plekken aangeboden. Hij bestaat uit 8 dagdelen. Het is de bedoeling dat je buiten de training thuis ook oefent en dit na de training in je leven integreert.

Medische wereld en hulpverlening

Zowel in de medische wereld als onder psychologen en therapeuten is Mindfulness een onderdeel van de behandeling/ therapie geworden. Patiënten/ cliënten kunnen hun kwaliteit van leven drastisch verbeteren door het doen van deze oefeningen en door mindfull te leven. Ook de hulpverleners zelf trouwens.

Our website is protected by DMC Firewall!