Hypnotherapie & Counselling

Omgeving Leiden en Utrecht

Hypnotherapie

Hypnotherapie is een therapievorm die verder gaat dan counsellen en waarbij het denken minder belangrijk is. Bij hypnotherapie werk je met het onbewuste, waarin alle ervaringen liggen opgeslagen.

Zo krijgt je toegang tot een diepere laag in jezelf en kom je dingen te weten waarvan je je niet bewust was of maar voor een gedeelte. We gebruiken daarbij trance, een toestand waarin je precies weet wat er gebeurt en wat er gezegd wordt. Je bent dichter bij jezelf en je kunt beter contact leggen met je gevoel.

Het is met deze vorm van therapie mogelijk om trauma’s uit het verleden te verwerken. Trauma’s kunnen ernstige ervaringen zijn, zoals het plotseling verliezen van een dierbare door een ongeluk, zelfdoding of ziekte. Maar er kunnen ook minder ‘zware’ gebeurtenissen in je leven hebben plaats gevonden, waardoor je nu reageert zoals je reageert. Waardoor je problemen kunt ervaren met jezelf en met je omgeving. Hypnotherapie is uitstekend geschikt om aan jezelf te werken, ervaringen te verwerken, destructieve gewoontes (roken, alcoholgebruik, drugs) te veranderen of pijn bij ziektes te verminderen.

 

Mindfulness

Mindfulness lijkt trendy en dat is het ook. Maar dat is het niet voor niks, dat leg ik later uit. Ik spreek de hoop uit dat het steeds meer toegepast zal worden in de westerse wereld. Zodat het deel uit gaat maken van het dagelijkse leven.

Mindfulness is geen therapievorm maar een aandachtstraining. Aandacht krijg je niet door te ‘doen’ maar door ‘te zijn’.

Ik geef naast gesprekken en hypnotherapie ook oefeningen mee aan mijn cliënten ter ondersteuning van de sessies. De oefeningen zullen aangepast worden aan de individuele behoeften en mogelijkheden van de cliënt.

Grondlegger

De Amerikaanse Jon Kabat- Zinn is wetenschapper, schrijver en meditatieleraar. Hij heeft het Center for Mindfulness in Medicine, Health Care, and Society opgericht en de Stress Reduction Clinic. Hij heeft Minfulness losgemaakt van de traditie (Boeddhisme) en voor iedereen toegankelijk gemaakt.

In een artikel op de site Psychologiemagazine.nl staat: ‘De training is in 1979 bij wijze van experiment opgezet door Jon Kabat-Zinn, als microbioloog verbonden aan het academisch ziekenhuis van Massachusetts. Hij wilde iets doen voor uitbehandelde patiënten. Kabat-Zinn, die zelf mediteerde, had het vermoeden dat aandachtsgerichte meditatie hen zou kunnen helpen om meer grip te krijgen op hun pijn, hun verdriet daarover, en hun zorgen voor de toekomst.

En het werkte. De resultaten van zijn ‘Mindfulness Based Stress Reduction’-programma (mbsr) waren verrassend: de fysieke klachten van de patiënten namen af en ook geestelijk voelden ze zich een stuk beter. Het programma werd vervolgens standaard ingevoerd in het ziekenhuis. Inmiddels hebben zo’n dertienduizend mensen met de meest uiteenlopende klachten de training gevolgd.’

Wetenschappelijk bewezen

De resultaten zijn zeer positief te noemen en wetenschappelijk bewezen. Lichaam en geest zijn met elkaar verbonden; bewegingen beïnvloeden de geest en gedachten beïnvloeden het lichaam.

Zo worden er goede resultaten geboekt bij: depressies, stress, burnout,piekeren, problemen bij kinderen, angststoornissen, eetstoornissen, chronische pijn, hartklachten, maagdarmproblemen, slaapproblemen, etc. En is bekend dat die effecten ook op de lange termijn aanhouden. Ook bij mensen zonder klachten verbetert Mindfulness de kwaliteit van leven aanzienlijk.

Zeven factoren

Leven met aandacht betekent de dingen waarnemen zoals ze zijn. Wanneer we open aandacht ontwikkelen zijn de volgende factoren van belang:

  1. Niet oordelen
  2. Geduld
  3. Frisse blik
  4. Vertrouwen
  5. Niet streven
  6. Acceptatie
  7. Loslaten

Naast deze factoren bestaat de training uit oefeningen zoals:

  1. De bodyscan
  2. De 3-minuten ademruimte
  3. Diverse meditaties: zit- en loopmeditaties
  4. Het bijhouden van een logboek
  5. Yogaoefeningen

Deze groepstraining wordt in Nederland op diverse plekken aangeboden. Hij bestaat uit 8 dagdelen. Het is de bedoeling dat je buiten de training thuis ook oefent en dit na de training in je leven integreert.

Medische wereld en hulpverlening

Zowel in de medische wereld als onder psychologen en therapeuten is Mindfulness een onderdeel van de behandeling/ therapie geworden. Patiënten/ cliënten kunnen hun kwaliteit van leven drastisch verbeteren door het doen van deze oefeningen en door mindfull te leven. Ook de hulpverleners zelf trouwens.

 

Verliezen en vinden

VERLIEZEN van:

  • je partner na een relatiebreuk
  • een dierbare door overlijden of vermissing
  • een familielid of vriend(in) door emigratie
  • je gezondheid
  • een levensfase
  • vertrouwen in het leven
  • je baan of activiteiten
  • idealen, levensdoel, zingeving
  • contact met andere mensen
  • je vertrouwde leefomgeving door plaatsing in een zorgsituatie
  • je huisdier

Het is mooi om in deze periode te VINDEN:

  • balans, zowel lichamelijk, emotioneel als in sociaal opzicht
  • contact met jezelf
  • je gevoel
  • plezier om dingen te ondernemen
  • genieten
  • liefde naar jezelf en naar andere mensen toe
  • vertrouwen in de toekomst

Artikelen en boekrecensies van mijn hand.

Teth 4, 2015 - Inspirerende techniek (in samen werking met Vera Mulder)

Teth 4, 2015 - Complex verlies, complexe rouw? Najaarssymposium van In de wolken

Teth 1, 2015 - 'Jezelf beter leren kennen en doorgronden', lessen van Eckhart Tolle

Teth 3, 2014 - 'Van faalangst naar vrijheid'

Teth 4, 2014 -  Symposium rondom de dood

 

Boekrecensies:

Teth 2, 2017 - Veerkracht vor veertig plus, Marie Klaren

Teth 1, 2017 - Leven met pijn, Martine Veenhof, Karlein Schreurs, Monique Hulsbergen, Ernst Bohlmeijer Sandra Derksen

Teth 3, 2016 - Marketing - Marketing handboek voor een succesvolle praktijk,  Sandra Derksen

Teth 3, 2016 - Rusteloosheid - Pleidooi voor een mateloos leven, Ignaas Devisch

Teth 1, 2016 - Lef in de liefde, Shakti Gawain, Gina Vucci

Teth 1, 2016 - Kom uit je hoofd, Lisette Thooft

Teth 4, 2015 - Hypnose in de Nederlandse literatuur, Johan W. Eland

Teth 3, 2015 - Mindfulness in de klinische praktijk, S.M. Pollak, T. Pedulla, R. Siegel

Teth 2, 2015 - De kracht van zelfkennis, Michel Tomaello

Teth 2, 2015 - Vingerlabyrinthlopen, John Musterd

Teth 1, 2015 - Het miskende kind in onszelf, Gaby Stroecken

Teth 4, 2014 - Destructieve relaties op de schop, Jan Storms

Teth 4, 2014 - Ik heb de tijd, Paul Loomans

Teth 3, 2014 - Boek van de levensmissie, Willem Glaudemans

Teth 2, 2014 - ‘Verdriet is de andere zijde van liefde’, Manu Keirse